A FootballForm táblázatainak többsége az Élő-pontokon alapszik. Ez az, amit az egyszerűség kedvéért értékszámnak nevezek, egyébként tényleg szokták is úgy nevezni. Megpróbálom úgy elmagyarázni a lényegét, hogy ne használjam a pontszámítás lényegét jelentő képletet. Szóval közérthetően. (A képlet és magyarázata megtalálható a footballform.eu oldalon.)
Az Élő-pontszámításról beszélni amúgy is aktuális, mert a hétvégén kezdődik a sakkolimpia, jó magyar esélyekkel. Nem tudom kihagyni, hogy ne hozzam szóba, hogy 178 ország férfi csapata indul a sakkolimpián. Ez nem az a sport, amit világszerte 10-20 országban űznek, itt sokkal-sokkal nehezebb olyan eredményt elérni, ami meghaladja az átlagpolgár ingerküszöbét. Mi, magyarok kevés ilyen sportágban tudunk ott lenni a topon, ez ilyen sport, tehát szurkoljunk a magyar sakkcsapatoknak! (Arra most nem kérek reakciókat, hogy sport-e a sakk. Aki
kételkedik benne, nyomjon le egy egész napos rapid versenyt, meglátja.)
Na de vissza az Élő-ponthoz! Az elnevezés nem azt jelenti, hogy az éppen élő pontszám, hanem egy Élő Árpád nevű úriember nevét viseli, aki fizikus, és nem mellesleg sakkozó volt, és ő dolgozta ki ezt a pontszámítási rendszert. Angulul Elo-rating az elnevezése. Az élő szót ezért igyekszem kerülni a FootballForm statisztikáiban, de ha mégse sikerülne, akkor nem keverendő össze a nagybetűs Élővel. Kisbetűvel az aktuális, érvényben lévő szinonimája.
A lényege tulajdonképpen nagyon egyszerű. Minden csapatnak (eredetileg a sakkban: játékosnak) van egy értékszáma. Ha két csapat összekerül, a megfelelő képlet segítségével megadható, hogy az egymáshoz viszonyított értékszámuk alapján mennyi a valószínűsége az egyik csapat győzelmének. Ez egyforma értékszám esetén 50-50% (0,5-0,5), míg más esetben lehet pl. 70-30% (0,7-0,3). Eredményként természetesen nem jöhet ki 0,7-0,3, ezért ha az esélyesebb csapat nyer, 0,3-del túlteljesíti az elvárható teljesítményét. Döntetlennél 0,2-del
alulteljesíti, míg ha veszít, 0,7-del teljesíti alul. (A gyengébb csapatnál értelemszerűen fordítottak a számok.) Hogy lesz ebből értékszámváltozás? Van egy szorzószám, egy állandó (konstans), amivel megszorzódnak ezek az értékek. A FootballFormnál ez 24. Vagyis a fenti példában az esélyesebb csapat győzelem esetén 0,3*24=7,2 értékszám-növekedést könyvelhet el, döntetlen esetén 0,2*24=4,8 értékszámcsökkenést, ha pedig veszít, 0,7*24=16,8 értékszámcsökkenést. (Ellenfelénél értelemszerűen mindez fordítva.) Tulajdonképpen ennyi.
Kérdés az lehet, hogy miért 24 a szorzó. Így tűnik reálisnak. (2012 júliusig 20 volt ez a szám.)
Az még egy fontos elem a számításban, hogy mennyi értékszám-különbségnél lesz az elvárható teljesítmény 100-0% (1-0), vagyis a magasabb értékszámúnak biztosan győznie kell(ene). Ez a határérték a FootballFormnál 720 különbség (2012 júliusáig 600 volt), viszont azt a pontosság kedvéért meg kell jegyezni, hogy a számítási képlet exponenciális mivolta miatt tulajdonképpen soha nem éri el az 1-0-t. Mint ahogy a valóságban is mindig van egy pici esélye a gyengébbnek.
A BL- és EL-meccsek súlyozottak, vagyis több értékszámot lehet szerezni vagy veszteni velük. A bajnoki meccsek 1-es szorzóval szerepelnek, a nemzetközi kupák magasabbal. Ez egy másik szorzó! Ahogy haladnak előre a sorozatok, egyre többet ér egy-egy győzelem. A BL-ben 0,2-del, az EL-ben 0,15-dal nőnek fordulónként a szorzók. Pl. a BL harmadik fordulója így 1,6-os szorzóval szerepel, az EL-é 1,45. Ez azért van, hogy a nemzetközi meccsek fontossága kijöjjön. Ezeken a meccseken szerzett vagy vesztett értékszámok révén változhat egy ország bajnokságának a helyzete.
A kezdő értékszámok az országok 2010 júliusi UEFA-koefficiensei alapján számolódtak, és a FootballForm adatai az ettől kezdve lejátszott meccseket tartalmazzák (illetve a tavasz-őszi bajnokságok esetében a 2010 tavaszán kezdődött bajnokságoktól számítódnak). Az egyes országok csapatai a 2010 júliusban érvényes országkoefficienst alapul véve az előző bajnokságban szerzett pontok alapján kapták kezdő értékszámukat.
Egy bajnokságba feljutó csapat értékszáma mindig a bennmaradók közül legkevesebb értékszámmal rendelkező csapatéval megegyező kezdő értékszám lesz.
Statra fel!
A leírás a footballform.eu oldal alapján készült.